Google Maps kan meer dan navigeren

BSc BE mobiliteit

Google Maps kan meer dan navigeren

Al bijna 2,5 jaar reis ik bijna dagelijks 200 kilometer heen en weer van en naar Breda. In die 3 uur per dag heb ik genoeg tijd om de mogelijkheden van mijn telefoon helemaal uit te pluizen. Zo kwam ik destijds een functie tegen die toen nog My Location History heette van Google. Daarin staat elke afzonderlijke locatie waar ik mij op een willekeurig moment van de dag begeven heb. Destijds was deze functie nog redelijk basaal. Je kon de slechts directe lijntjes van locatie naar locatie  zien.(onderstaande afbeelding)

route-2014

modal-split

Maar het is inmiddels al bijna 2017 en dat betekent dat Google ook forse stappen vooruit blijft zetten. My Location History is inmiddels netjes vertaald naar “Tijdlijn” en is inmiddels een vast onderdeel van Google Maps geworden. Inmiddels is het mogelijk (zoals rechts te zien) je eigen dagelijkse modal split uit Google te halen. Inmiddels weet Google zelfs relatief goed de vervoerwijzen van elkaar te scheiden, want de fiets blijft voor een niet Nederlands bedrijf een vreemde eend in de bijt.

Het is gaaf om deze ontwikkeling te zien en te volgen. Ik kan tot op het uur terugkijken waar ik op dat moment was. Voorwaarde is wel dat mijn telefoon (als locatievoorziening) aan stond op dat moment, want zonder telefoon kan Google mijn locatie (vooralsnog) niet volgen.

De mogelijkheden van deze functionaliteit lijken bijna eindeloos. Van actuele reisinformatie tot klantgerichte reclame. Betrouwbaarheid is hier een sleutelwoord. Want op dit moment is er nog veel ruimte voor verbetering mogelijk. Verplaatsingen per ov worden vaak nog onterecht aangemerkt als autoritten. En openbaar vervoer in combinatie met de fiets is voor het algoritme waarschijnlijk ook nog te moeilijk.

route-met-navigatie

route-zonder-navigatie

Het verschil tussen een autorit (boven) en een rit met het openbaar vervoer  (onder) is duidelijk te zien. 

Meerwaarde
Wat is de concrete winst voor de gebruiker? Voor Google is het belang evident, zij zijn de grote speler op het gebied van Big Data en gebruiken deze om de service aan te klant te verbeteren. Maar ook voor mij als ‘klant’ zijn er wel degelijk voordelen. Zo krijg je op de telefoon realtime reisinformatie te zien voor reizen die je het vaakst maakt. De locaties waar je het vaakst bent worden vastgelegd als “Werklocatie” en “Thuislocatie”. Op basis van je reispatronen en de door jou in Google Now aangevinkte reisvoorkeuren die herkent worden door Google krijg je vervolgens reisadviezen door. In mijn geval staat mijn reisvoorkeur op openbaar vervoer.

Wanneer ik ergens op locatie ben en ik dreig mijn laatste reismogelijkheid per ov te missen, dan krijg ik daar een melding van op mijn telefoon. Dit is een functie die voortkomt uit de locatiegeschiedenis en zich uit via Google Now. Zij koppelt alle van jou bekende gegevens en weet zo een gepersonaliseerd reisadvies te genereren.

Doordat reisinformatie door vervoerders steeds beter (accurater en sneller) gedistribueerd wordt, worden apps als Google Now ook steeds betrouwbaarder. Zodanig dat als ik moet kiezen tussen 9292ov en Google Now ik volmondig voor Google Now zou kiezen.

Privacy
Persoonlijk heb ik er geen moeite mee dat mijn gegevens bekend zijn bij een service als Google. De dienstverlening naar mij toe wordt door deze ontwikkeling juist sterk door verbeterd. Tegelijkertijd heb ik ook niets te verbergen. Heb jij dat wel? Het is mogelijke de GPS functie op de Tijdlijn uit te zetten, de vraag is dan alleen wel of je dan ook echt niet meer gevolgd wordt.

Big Brother is watching you

Login op Google en bekijk hier je eigen tijdlijn:
http://google.com/maps/timeline

 

 

 

Één reactie

  1. Ricky schreef:

    Echt een coole feature. Heb al een historie sinds 2012 opgebouwd. Helaas werkt t niet lekker met een iPhone 🙁

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.